JcK | Blog

Jan van Schaffelaar | Opdracht openbare ruimte

Nieuwe Opdracht Openbare ruimte Gemeente Barneveld | Jan van Schaffelaar

Vandaag 20 april heb ik een opdracht van de Gemeente Barneveld ontvangen voor het vervaardigen van een sculptuur van een Barneveldse held, genaamd Jan van Schaffelaar. Dit is voor mij uiteraard een fantastisch leuke opdracht omdat ik geboren en getogen ben in deze Gelderse plaats.

Velen hebben vast wel eens van Jan van Schaffelaar gehoord. Maar weten niet te benoemen waar deze man nou vandaan komt en wie hij was. Dat is een reden te meer om eens wat extra ruchtbaarheid te geven aan deze Barneveldse held uit de 15e eeuw. Om hem wat meer aanzien te geven is er besloten om nog een beeld van hem te laten maken die geplaatst zal worden rechts voor het Gemeentehuis. 

Het zal niet een traditioneel standbeeld worden zoals die voor de Toren in Barneveld staat. Maar een sculptuur waar iedereen zich mee kan identificeren. Het wordt namelijk een zittende Jan van Schaffelaar die geplaatst wordt tussen het nieuw aan te brengen straatmeubilair. Hierdoor is het een ‘Ridder in rust’ waar men naast plaats kan nemen en waar men mee op de foto kan. Het beeld zal op ware grote worden gemaakt in de steensoort DIABAS. Dat is een schitterende steen die erg goed buiten kan worden geplaatst en weinig onderhoud behoeft. De bedoeling is dat de sculptuur van deze Barneveldse held na de renovatie van ‘Het Dijkje’ (straat naast het Gemeentehuis) wordt geplaatst medio november 2017.

Dat betekent dat ik zo snel mogelijk de steen moet importeren om komende zomer het beeld te vervaardigen in mijn werkplaats in Voorthuizen. Dit zal enkele maanden in beslag nemen daar het een vrij gedetailleerd beeld is. Zo zal ik in november het beeldhouwwerk kunnen opleveren. Het beeld zelf zal overigens gedeeltelijk worden gepolijst, (diverse highlights in het harnas bijvoorbeeld). Andere delen zullen worden ‘gezoet’, waarbij de afwerkingswijze gedeeltelijk zichtbaar zal blijven. Dit geeft een mooi contrast met deze steen en een extra dimensie qua kleur in de sculptuur.

Geïnteresseerden zijn altijd welkom (op afspraak) om eens te komen kijken naar de vorderingen.

De Barneveldse Volksheld Jan van Schaffelaar en de Hoekse en Kabeljouwse twisten

Jan van Schaffelaar wordt vooral in verband gebracht met zijn roemruchte sprong van de toren van de oude kerk in het dorp Barneveld op 16 juli 1482.

Gelre 

Het vroegere Gelre maakte in de late middeleeuwen deel uit van het Bourgondische rijk. De hertog van Bourgondië streefde naar politieke en bestuurlijke eenheid in zijn machtsgebied. De edelen en de steden hadden hierover regelmatig een verschil van mening en vochten dit op allerlei manieren uit. Hierdoor is er in de veertiende en vijftiende eeuw vaak sprake van oorlog en strijd. Deze strijd ging vaak over het verkrijgen en behouden van invloed op het bestuur en het bekleden van winstgevende functies in de landsregering. We noemen dit de periode van de Hoekse en Kabeljouwse twisten. De Kabeljouwen waren voor en de Hoeken tegen Bourgondië.

Strijd om Gelre
Jan van Schaffelaar is als militair in dienst van de heer van IJsselstein, Frederik van Egmond. Deze Frederik is legeraanvoerder in dienst van aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk. Deze laatste is gehuwd met Maria van Bourgondië die in 1477 haar vader opvolgt als hertogin van Bourgondië, de machtigste persoon in het hertogdom. De Hoekse tegenstanders proberen samen met de hertog van Kleef grote delen van Utrecht en Gelre te veroveren. In deze strijd komt het zover dat Jan van Schaffelaar met een groep van 19 soldaten de toren van Barneveld inneemt en probeert te verdedigen.

Toren van Barneveld
De soldaten die proberen de toren in hun bezit te houden, worden belegerd en aangevallen door een groep Hoeken uit Amersfoort en Nijkerk. Zij schieten met kanonnen op de toren waarbij enkele soldaten om het leven komen. Dat is een reden om te onderhandelen over overgave. De resterende soldaten in de toren willen zich overgeven, maar de Hoeken zijn hiermee niet tevreden. Ze eisen dat Jan van Schaffelaar uit de galmgaten van de toren wordt gegooid. Dat weigeren de soldaten uit solidariteit met hun leider. Maar Jan ziet dat de enige mogelijkheid om nog meer levens te sparen, een zelfgekozen dood is. Hij maakt daarom de keuze om zelf van de omloop van de toren te springen. Hij springt in zijn harnas naar beneden. Ondanks de hoogte overleeft hij de val, maar hij wordt vermoord door de belegeraars. Hierna kunnen de overgebleven Kabeljouwen zich overgeven.
Het duurt tot 1483 voordat het politiek evenwicht is hersteld en Bourgondië weer (onbetwist) aan de macht is.

 

De vorderingen van dit beeldhouwwerk zijn ook te volgen op de Facebookpagina van Beeldhouwer Jan-Carel Koster

JcK in de collectie ” Timeless Gallery Group “

Dit wilde ik graag even met jullie delen ……!

Medio 2015 is mijn werk officieel opgenomen in de collectie van “The Timeless Gallery Group” – Marbella – Miami – Mälmo en Warschau.

Voor mij is dat absoluut een mijlpaal te noemen om in een dergelijke gerenommeerde Gallery te mogen staan. Als kunstenaar wil je dat je werk graag gezien en gewaardeerd wordt en voor mij is dit een teken dat dit ook zo is en niet alleen in Nederland, maar dus ook in meerdere landen.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Schetsen uit een ver verleden!

Oude schetsen uit 1983 (Her) ontdekt ……

Gisteren, 21 juni 2015 was de langste dag van het jaar en ook nog eens Vaderdag! Zoals gebruikelijk is en bij velen niet anders, heb ik een bezoek gebracht aan mijn schoonvader en aan mijn eigen vader. Bij mijn vader kwamen er allerlei foto’s en kranten boven water van vroeger, ook één waar ik met mijn grootvader op sta. Daar heb ik er nu dus maar 1 van. Vreemd eigenlijk, want wat en wie ik nu ben heb ik o.a. aan hem te danken. De meeste technieken die ik nu in mijn vak beheers, heb ik van hem in de praktijk geleerd.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Oorlogsmonument Vriezenveen

Het nieuwe Oorlogsmonument in Vriezenveen

Mijn interpretatie van de opdracht luidt: vervaardig een monument ter vervanging van het vorige, gestolen ‘Dringend vermaan’ in een duurzaam, onderhoudsvriendelijk, weer- en vandalismebestendig materiaal. Daarbij is het een wens dat er een relatie wordt gelegd met het vorige ontvreemde beeld, waarbij het tevens als ontmoetingsplek op 4 mei moet dienen waarbij er een moment van bezinning tot stand kan komen.Beeldhouwer Jan-Carel Koster - Oorlogsmonument Vriezenveen 3

Als eerste wil ik graag even uitleggen hoe ik als traditioneel en Multi-dimensionaal beeldhouwer begin aan een dergelijk ontwerp. Ik heb de bovenomschreven doelen ter hand genomen en ben gedoken in de geschiedenis van de Gemeente Twenterand. Daar kwam ik veel elementen tegen die belangrijk zijn geweest voor veel inwoners van de gemeente. Na mezelf te hebben ingelezen in de achtergrond, ben ik met een goede vriend van mij*¹ in gesprek gegaan die vanuit zijn eigen ervaringen en die van anderen spreekt over de oorlog. Over zijn eigen onderduik en zijn neef en een vriend die Auschwitz respectievelijk Bergen-Belsen en de laatste trein ‘het Verloren Transport’ hebben overleefd. Mijn vriend heeft meegewerkt aan het tot stand brengen van het “Digitaal Joods Monument” waarnaar wordt verwezen in de documentatie van het vorige beeld.

Ook heb ik een Latijns Schriftgeleerde geraadpleegd*² die mij van extra informatie omtrent de term  ‘Dringend vermaan’ voorzag.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Beeldhouwen in Catral

Catral – september 2014 – temperatuur ca. 34 gr (in de schaduw).

Na een drukke periode in Nederland te hebben gewerkt aan verschillende objecten ben ik weer terug in Spanje om daar te werken aan de 3 meter hoge marmeren sculptuur voor de Gemeente Nijkerk.

Het is altijd weer een beetje wennen aan alles wanneer ik weer hier aankom. Vreemd, of eigenlijk niet, maar alles staat nog net zo zoals ik het enkele weken geleden heb achtergelaten. Nu is dat ook wel te verwachten, want een blok van 13.000 kg is niet zomaar verplaatst natuurlijk. Werkende aan dit beeld voelt het weer heel erg goed om hier te zijn, voel me er helemaal thuis, en dat moet ook, want een vereiste is om jezelf helemaal te kunnen laten gaan. Je diep geconcentreerd te voelen om je binnenste gevoel te uiten in die sculptuur. Nu zullen velen denken, maar je ontwerp is toch al gemaakt? Ja dat klopt, maar ik merk dat wanneer ik niet met mijn gevoel werk, maar met mijn verstand, dat ik dan niet zo lekker aan

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 1 reviews
????

Je schrijven is al net zo mooi als je vakwerk!!!!En zo waar, doe datgene wat je wilt doen, met passie, dan geeft het energie en je straalt !!!!

Beeldhouwen aan ‘6 Eeuwen Nijkerk’ in Catral.

Bekijk hier het FILMPJE over :

 De aankomst van de steen voor het beeldhouwwerk “6 Eeuwen Nijkerk”.

Het begin van dit beeldhouwwerk

Afgelopen week was het dan zover (6 juni 2014), het blok marmer zou worden geleverd op mijn werkplak in Catral. Daar moest toch nog even het e.e.a. voor worden geregeld. En dat gaat bij Spanjaarden toch even wat anders dan bij ons in de lage landen. Een afspraak is hier toch echt niet hetzelfde, zeker wanneer er geen hand is geschud. De dag voor het bezorgen dus nog even gecheckt of de afspraak goed was ingepland en ja hoor; “nee, het wordt niet morgen maar gewoon 4 dagen later”!! zeggen ze doodleuk. Volgens mij is het gewoon een spelletje van ze. Gelukkig was mijn Spaanse vriend José er om eens even orde op zaken te stellen.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Steengroeve Alicante Rojo

Het uitzoeken van de juiste steen in de steengroeve ….

Nadat de opdracht van de ‘Stichting Nijkerk 600′ was binnengekomen heb ik direct contact opgenomen met de groeve vlakbij Alicante. Het was noodzaak om zo snel mogelijk een steen uit te zoeken en heb daarom direct een vlucht geboekt naar Alicante om dit te gaan doen. Natuurlijk is het geen straf om daar even te vertoeven. Bovenstaand vindt je de slideshow van enkele gemaakte foto’s in de groeve.

Beeldhouwer-Jan-Carel-Koster-Alicante-Rojo-3

De stenen uit de 1e groeve, vol met breuklijnen.

Samen met collega beeldhouwers uit Spanje ben ik naar de groeve vertrokken om daar als 1e bij de fabriek van ‘Levantina’ aan te komen. Hier had ik goede hoop op een mooie steen, maar die droom viel al snel in duigen. Ze hadden mij verteld dat ze 1e klas kwaliteit hadden liggen van ‘Alicante Rojo”. Maar dat heb ik nu dus ook wel geleerd, wanneer een spanjaard dit zegt hoeft dit dus helemaal niet te kloppen. En dat bleek ook, de kwaliteit die ze daar hadden liggen was bedroevend slecht en ik durvde daar niets van te maken. De blokken zaten helemaal vol met breuklijnen wat voor

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Kunstopdracht Openbare ruimte Nijkerk centrum

Kunstopdracht – 6 Eeuwen Nijkerk 

Dat is de naam die wordt gegeven aan deze stenen sculptuur.

‘Verbinden’ is het thema dat ik heb meegekregen om hier wat mee te doen en dan met name kijkende naar het verleden, heden en de toekomst van de mensen, voor de mensen en door de mensen in de Gemeente Nijkerk.

Kijkende naar het verleden van Nijkerk gaat de geschiedenis ver terug, tot zeker 2700 jaren v. Christus toen de 1e mensen op de locatie zuidelijk Flevoland woonde. In de tussenliggende jaren tot en met nu is er erg veel gebeurd wat ik logischerwijs niet allemaal in 1 sculptuur kan verbeelden. Daarom heb ik enkele belangrijke punten uit de geschiedenis genomen die belangrijk zijn geweest voor, en in de opbouw van de Gemeente Nijkerk.

De sculptuur die ik heb ontworpen is abstract in opbouw maar verbergt veel symboliek. De sculptuur heb ik bedacht om te maken in een roodachtige marmersoort genaamd ‘Alicante Rojo’. Het mooist is, gezien de locatie om dit in een fors blok uit te houwen in een formaat van ca. 3 meter hoog. Zie de bijgaande schets voor een impressie van mijn ontwerp.

Ik zal een en ander eerst toelichten: 

Wanneer je kijkt naar dit ontwerp zie je vele organische vormen en ritmisch vormgegeven lijnen die herkenbaar zijn in mijn werk en typerend voor mijn stijl. Die lijnen en vormen komen op verschillende punten samen in dit ontwerp dat een betekenis heeft die ik verderop in het verhaal zal toelichten. Eerst de basisvorm; als basis kan je het cijfer 6 uit de vorm ontwaren, dit staat natuurlijk voor het 600 jarige bestaan van

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Opdracht Multidimensionale sculptuur – Park Groenewoud te Utrecht

Goed nieuws!!  

Zojuist een erg leuke opdracht gekregen van het AVVN een landelijke organisatie voor hobbytuinders die de belangen behartigd van alle aangesloten verenigingen en bonden. Ter ere van de Europeesche dag van de Tuin zijn zij op zoek gegaan naar een kunstenaar die voor hen een kunstwerk kon ontwerpen speciaal voor deze gelegenheid. Hiervoor hebben zij gelukkig voor mij gekozen waarna ik een tijdens een aangenaam bezoek aan het betreffende park een ontwerp mocht gaan maken.

Van de communicatieadviseur van het AVVN kreeg ik een A4 vol met wensen en een

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Sculptuur in versteend hout

Vandaag heb ik een leuke opdracht ontvangen van een familie uit Vlaardingen. Ze wonen in de wijk waar ik onlangs 3 grote stenen sculpturen heb geplaatst en naar aanleiding daarvan rees de vraag of ik iets voor hen zou willen maken voor in huis. Iets wat geen 10.00 kg weegt, maar gewoon iets kleins. Dan is natuurlijk mijn vraag, willen jullie het in hout of steen? Nou, eigenlijk steen, maar omdat Wim in een timmerfabriek zijn carriere is begonnen en daar nu nog steeds werkt, alleen nu als werkvoorbereider, leek het ze wel leuk om een houten sculptuur te laten maken. Dat is tenminste ook niet zo zwaar.

Toch bleef het aan ze knagen en de twijfel bleef bestaan, we willen toch eigenlijk wel steen, dat vinden we toch wel mooier. Maar na een bezoek aan mijn

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews